#YellowVanVibes
Onder bovenstaande hashtag is een project ontstaan (en inmiddels afgerond) om een voormalige Belgische 22 persoons taxi/schoolbus om te bouwen tot een camper waarmee ondertussen gestart is om een jaar lang geheel Europa door te reizen.
Aanschaf Volkswagen LT46
De bus ontdaan van de 20 zitplaatsen en op Nederlands kenteken gezet.
Verder geheel gestript van bekleding zodat wanden en plafond geïsoleerd kan worden en voorzien van leidingwerk t.b.v. water, gas en elektra (12 en 230V).
Aanvang bouw
Bijna alle bouw begint met een ontwerp en tekening. Hierbij is het niet vreemd dat gedurende de bouw er wijzigingen komen en tekeningen aangepast worden. In de basis is er uiteindelijk weinig aangepast door een doordacht plan.
Nadat de bus gestript was vingen we aan met houten spanten plaatsen tegen de bestaande stalen spanten waartegen later het gewenste grenen schroten plafond gemonteerd ging worden.
Ruwbouw / Inrichting
Na de spanten en isolatie is het plafond voorzien van gewenste grenen schroten. Voor de basis van alle meubelen is gekozen voor 15mm populieren-multiplex wegens laag gewicht, gladheid en relatief eenvoudige bewerking.
Voor en tijdens het plaatsen van deze basis is in alle wanden en plafond elektrabuis, las- en wandcontactdozen geplaatst aan de hand van een elektraplan. Leidingwerk voor gas, water en afvoer is later gemonteerd omdat het meeste hiervan onder de bus kwam.
Onder het bed-ombouw zijn i.v.m. nuttig gebruik van aanwezige ruimte lades gemaakt, een uitschuifbare tafel binnen en een uitschuifbare tafel en twee bankjes aan de buitenzijde om in de buitenlucht te kunnen tafelen.
De bovenzijde van het keukenblok is eerst voorzien van de 15mm populieren-multiplex waarna hier een grenen timmerpaneel overheen verlijmd is met sparingen voor gaskookplaat, wasbak en 4-zijdig rondlopende raam"kozijnen".
Het zitbankje is vrij eenvoudig uitgevoerd als in een caravan, met het zitgedeelte scharnierend bruikbaar als opbergruimte.
Om optimaal gebruik van materialen te maken, met zo min mogelijk verspilling, zijn kastfronten uit één stuk gemaakt waarna er de sparingen voor deuren uitgezaagd is. Omdat de kastdeuren opleg zijn gemonteerd waren deze uitgezaagde deuren te klein en zijn daarom rondom verlijmd met een rand mdf van 9mm. Later zou alles voorzien worden van HPL fineer zodat dit niet meer zichtbaar is, ook doet dit geen afbreuk aan de stevigheid.
Hier en daar ziet u op de foto's meetgereedschappen als waterpas en winkelhaak, deze werden slechts als indicatoren of liniaal gebruikt omdat er niets waterpas of haaks is aan een voertuig. De zwaaihaak, ervaring en het timmermansoog waren de meest gebruikte meetgereedschappen.
Start afbouw
Alvorens de definitieve afbouw deden we eerst nogmaals passen en meten. Zoals bekend wordt daar de meeste, maar zeker niet zinloze, tijd mee versleten.
Zo pasten wij o.a. de sparingen voor gaskookplaat en wasbak om meteen te markeren waar het leidingwerk moest komen. Ook pasten wij de aangepaste lattenbodem. Dit waren twee lattenbodems in bouwpakket van een bekend woonwarenhuis welke in de lengte iets ingekort zijn en de buitenste aangepast aan de ronding van het voertuig omdat deze onderling verbonden zijn met scharnieren om opklapbaar te zijn om in de opslagruimte te kunnen komen.
De kastdeuren zijn voorzien van zogenoemde keukenkastscharnieren, vanwege de 15mm populieren-multiplex welke redelijk zacht is, is er gebruik gemaakt van inslagmoeren en boutjes t.b.v. bevestiging. De inslagmoeren zijn verzonken middels een speedboor en gelijk gehouden met bovenzijde multiplex. De inslagmoeren zitten dus aan de voorzijde van de deuren welke later mee verlijmd worden achter het HPL fineer. Die komen niet zomaar los.
Voor het fineren is gekozen voor Fundermax HPL (High Pressure Laminate), een combinatie van papierpulp en fenolhars, met een harde toplaag van melaminehars (hardste organische stof) dat zorgt voor de grote slijtvastheid. De taaie en elastische fenolkern maakt het materiaal slagvast. Deze eigenschappen gaan gepaard met een verregaande bestendigheid tegen chemicaliën, hoge hittebestendigheid, hygiënisch, makkelijk te reinigen, vochtbestendig, duurzaam en milieuvriendelijk. Alle fineer is vol verlijmd met Frencken K1000 contactlijm.
Voor handgrepen is gekozen voor lederen bandjes met messing patentboutjes. Bij lades gemonteerd als "normale" handgreep en bij de deuren als gevouwen lus. De bruine kleur van deze lederen handgrepen zal later ook terugkomen in de nieuwe lederen autostoelen.
Over plaats en ontwerp van de meeste zaken is meermaals nagedacht om zo goed en optimaal mogelijk overal gebruik van te kunnen maken. Zo ziet u dat als de tafel binnen uitgeschoven is, er gebruik kan blijven gemaakt worden van de besteklade en (buitenbeeld) de kookplaat en koelkast.
Douche (Vervolg3)
De douche is opgebouwd met een acrylaat douchebak van 60x90 waarop zwart gespoten aluminium plaatprofielen geplaatst zijn met 3mm melkwit gegoten acrylaatplaten van Deltaglass. De deur is van de zelfde materialen gemaakt in harmonica systeem om voldoende instapruimte te hebben.
Later meer hierover.....
Elektra
Aan de hand van een elektraplan (deels op papier/schema) monteerden we na de nodige kabels voor 12 en 230 volt eerst via het noodluik het solarpaneel en laadstroomregelaar in een proefopstelling met een voorhanden zijnde accu.
Alle verlichting is uiteraard LED en 12 volt gevoed, hiervoor zijn kant en klare draaddimmers enigszins omgebouwd/draden aan gesoldeerd zodat deze als opbouw gebruikt konden worden.
Alles is dusdanig ontworpen dat de camper niet afhankelijk hoeft te zijn van voorzieningen met 230 volt. Afhankelijk van verbruik en hoeveelheid (zon)licht kan dagen 'Off-grid' gebivakkeerd worden. Hiervoor zorgt het solarpaneel i.c.m. de uiteindelijke accu. Om e.e.a. mogelijk te maken zijn er printplaatjes en schakelingen gemaakt die volledig automatisch schakelen. Alle laagspanning is in groepen gezekerd d.m.v. auto(steek)zekeringen.
Zodra de blauwe 16 ampère CE stekker gebruikt wordt, en er 230 volt op het systeem komt, schakelt via de twee 12 volt voedingen en vermogenrelais het systeem om naar 230 volt en vice versa.
Naast de zwarte 230v randaarde stopcontacten bevinden zich ook 12v units welke voorzien zijn van een digitale voltagemeter om de accuspanning in de gaten te houden (bij kritieke spanning schakelt laadregelaar alle verbruik af behalve koelkast en één lichtdimmer), een schakelaar om deze handmatig aan/uit te zetten, een contactdoos t.b.v. sigarettenplug en een dubbele USB contactdoos.
De laatste loodjes
GaWaLo, gaten boren in zijwand t.b.v. drinkwatervuldop, de drinkwatertank voorzien van aan-, afvoer en ontluchting. Hierna de ShureFlo waterpomp geplaatst onder het voertuig (welke automatisch in werking treed zodra er een kraan open gaat) en leidingen gelegd naar wasbak en geiser.
Hierna was de bestuurdersstoel aan de beurt, de bijrijdersstoel was al geplaatst voor de camperkeuring bij de RDW (hiervoor is de bestaande bak waar eerst een tweepersoons bank op stond verslepen en gelast om een enkele stoel op te kunnen plaatsen zodat er ook een doorloop kwam van cabine naar camper). Voor de bestuurdersstoel is ook de bak enigszins verbouwt met stalen kokers om de slee breedte van de stoel passend te maken.
Als één van de laatste dingen was het bovenkastje aan het voeteneind aan de beurt. Omdat de tijd drong om te vertrekken bestond de mogelijkheid om zonder dit kastje te gaan. Door het vertrek iets uit te stellen kon het kastje toch nog gemaakt en gemonteerd worden.
Einde en begin
Aan alles komt een eind, of toch niet? We blijven natuurlijk een helpdesk voor raad en daad.
Voor overige info omtrent #YellowVanVibes zie:
Hun insta: https://www.instagram.com/yellow.van.vibes/
Hun YouTube: https://www.youtube.com/channel/UCEmlF3-6RGVCJKQsB6sw_tw
Artikel met meer foto's en video: https://www.zuidwestupdate.nl/nieuws/lieve-en-veronique-touren-met-omgebouwde-belgische-bijbelbus-door-europa/








































































